Dove en blinde kinderen een kans geven in Afrika

ONZE PROJECTEN

 
BURKINA FASO
Toegang tot inclusief kwaliteitsonderwijs voor kinderen met blindheid en doofheid

Daarnaast moet u er meer over weten.

Daarnaast leren teams bestaande uit een blinde of slechtziende persoon onder begeleiding van een gids gezinnen over het belang van het geven van een kans aan kinderen met blindheid en begeleiden begeleidende docenten de studenten dagelijks door hun huiswerk en oefeningen in braille te transcriberen.

Zodra de kinderen voldoende autonomie hebben verworven in termen van oriëntatiemobiliteit en het leren van braille in gespecialiseerde overgangsklassen , worden ze ingeschreven in scholen, zo mogelijk dicht bij huis , met ziende kinderen en onder begeleiding van een team van gespecialiseerde leerkrachten opgeleid door het project. Ze krijgen een opleiding aangepast aan hun handicap en een oogheelkundige follow-up. Sommige van deze kinderen hebben inmiddels hun middelbare schoolopleiding afgerond.

Dit project wordt ook uitgevoerd in samenwerking met het katholiek onderwijs (SNEC), het Ministerie van Nationale Opvoeding en Alfabetisering en het Ministerie van Sociale Actie.

Daarnaast maken sponsoring het mogelijk om kosten te dekken zoals die van pleeggezinnen, kantines, scholing, uniformen, schoolbenodigdheden of gezondheid. Voor sommige kinderen gebeurt dit in samenwerking met ABPAM-België en de TicTac Foundation .

Het project biedt ondersteuning door:

- het bouwen en uitrusten van klaslokalen en transcriptiekamers ,

- het verstrekken van specifiek educatief materiaal (braillepapier,

stoten, kubussen, etc.),

- leraren en schoolbegeleiders opleiden in een pedagogiek aangepast aan kinderen met een visuele handicap.

 

Sinds 2009 werkt Sensorial Handicap Cooperation in Burkina Faso om kinderen die aan blindheid en doofheid lijden toegang te geven tot kwaliteitsonderwijs en niet langer te worden gemarginaliseerd.

SHC werkt via haar lokale partner, de Nationale Unie van Burkinabè Verenigingen ter Bevordering van Blinden en Slechtzienden (UN-ABPAM) , ten behoeve van kinderen met een visuele handicap in 9 provincies van Burkina Faso. De vereniging bevordert via haar activiteiten het inclusief onderwijs van deze kinderen op gewone scholen, na een periode van voorbereidend onderwijs in gespecialiseerde overgangsklassen.

 
SENEGAL
Bevordering van inclusief en kwaliteitsvol onderwijs voor kinderen met een visuele beperking

SHC werkt sinds 2017 samen met haar Senegalese partner - INEFJA (National Institute of Education and Training for Young Blind) - in 4 regio's van Senegal (Thiès, Kaolack, Saint-Louis, Ziguinchor) om het onderwijsaanbod te verbeteren en te vergroten. voor kinderen met een visuele handicap in Senegal. SHC ondersteunt INEFJA bij het opzetten van inclusieve gedecentraliseerde scholen.

Naarmate het project vordert , worden in elke regio een overgangsklas en een transcriptiekamer gebouwd en uitgerust . Daarnaast worden educatieve en sociale begeleiders opgeleid om kinderen met een visuele handicap optimaal te kunnen ondersteunen. De entourage van de kinderen is betrokken bij de integratie. Er wordt een medische opvolging opgezet om de pedagogie aan te kunnen passen aan de mate van blindheid van de kinderen.

De bevoegde autoriteiten zijn bij dit proces betrokken om het opgestelde model over te nemen en te ontwikkelen. De partners van SHC verwerven de managementtools om het programma te kunnen uitvoeren.

In de overgangsklassen verwerven de kinderen de nodige autonomie om zich vervolgens bij de ziende kinderen in een inclusieve reguliere klas te voegen. Sensibilisatie wordt ook uitgevoerd in kleuterscholen in Thiès, waar leraren zijn opgeleid om de integratie van blinde kinderen vanaf jonge leeftijd te bevorderen.

Daarnaast moet u er meer over weten.

Dit project, dat INEFJA in staat stelt zijn echte missie als nationaal informatiecentrum te vervullen, wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met het Ministerie van Nationaal Onderwijs .

In Senegal is er geen referentiecentrum voor lesgeven aangepast aan kinderen met gehoorproblemen . Dit project compenseert dit. Training wordt gegeven aan de docenten aan de Verbotonale Center in Dakar door de Belgische experts in werkwoord-tonale en in de communicatie en pedagogische methoden te bevorderen mondelinge en schriftelijke begrip van kinderen met gehoorproblemen.

Bovendien worden dankzij dit project en met de steun van een lokale audioloog momenteel ongeveer 40 kinderen gefit en genieten ze van jaarlijkse audiologische monitoring .

Ondersteuning voor het Verbo-Tonal Center en

e xperimentation van een proefproject passend voor dove kinderen

Sinds november 2019 ondersteunen we de uitvoering van het project "Le Son d'Enfants, het radioprogramma voor jonge mensen die zich engageren", binnen een van onze inclusieve klassen in Saint-Louis (Senegal). Met steun van de ngo Geomoun wil "Le Son d'Enfants" het recht op participatie van elk kind bevorderen , ongeacht of het een handicap heeft of niet.

Gedurende verschillende maanden wisselen de studenten van Saint-Louis uit en delen ze met de jongeren van een inclusieve Belgische klas over het thema armoede, een onderwerp dat samen werd gekozen. Ze voeren micro-trottoirs uit, een interview met een specialist en een burgeractie. Vervolgens delen ze hun ervaringen met elkaar door middel van audio-opnames en het uitvoeren van een live radioshow .

Ontdek het project

Le Son d'Enfants, het radioprogramma voor jongeren die meedoen

GETUIGENISSEN
Veldervaring van onze lokale teams
 

Getuigenis van Marcel GAYE , visueel gehandicapte trainer (Senegal)

Getuigenis van El Hadji Madior DIAGNE , leraar in een inclusieve klas van CE1 (Senegal)

ONZE PARTNERS